Frågor & Svar om e-fakturor

Vem kan använda e-faktura via bank?

Om din bank stödjer e-faktura kan du som privatperson ta emot och betala dina fakturor digitalt från de företag som skickar e-faktura via bank.

Varför ska jag ta emot e-faktura via min internetbank?

E-faktura är ett säkert, enkelt och långsiktigt hållbart alternativ. 

Enkelhet:

Alla uppgifter för att göra betalningen är redan ifyllda så du behöver inte skriva in krångliga OCR-nummer eller referenser.
Automatisk betalning:
Utnyttja möjligheten att, genom inställningar i din bank, betala e-fakturan per automatik på förfallodagen.
Tillgänglighet och historik:
Alla e-fakturor finns tillgängliga via banken i minst 18 månader.
Mobilitet:
Enkelt att ta emot och betala e-fakturor var man än befinner sig.

Vad kostar e-faktura via bank?

Att som privatperson ta emot och betala via e-faktura innebär inga extra kostnader då tjänsten vanligtvis ingår i bankens betaltjänst.

Vad händer om jag byter bank, eller vill ta emot e-faktura i annan bank?

Om du byter bank måste du:
1. Avanmäl dig till e-faktura i den bank där du inte längre vill ta emot e-fakturor. 
2. Anmäl dig därefter till e-faktura i din nya bank.

Observera:
Det är alltid den senaste anmälan till e-faktura som styr vart e-fakturan skickas.
Du måste spara ner fakturakopior från banken du avslutar, då historiska fakturor inte flyttas med till den nya banken.